Florida 2011 banner!
Florida 2011 woensdag 20 april.

Planning van dag 12:

07.30u Opstaan en klaarmaken voor het ontbijt ( in het hotel ).

08.00u Ochtendwandeling langs de Atlantische Oceaan.

09.00u We trekken zuidwaarts richting Everglades, we bezoeken eerst het Ernest Coe Visitor Center en gaan van daaruit verder west inwaarts naar het Royal Palm Visitor Center, hier gaan we de Anhinga trail doen.

Anhinga trail Everglades Florida

13.00u Omdat we er toch passeren bezoeken we de fruitstand van Robert is Here, hier maken ze de beste fruit milkshakes van de US ;-). Robert Is Here fruitstand Homestead Florida

13.30u Op de terugweg gaan we Coral Castle Museum bezoeken. Coral Castle Museum

15.00u Rit/stop door de wijk Coral Gables:

Stop 1: het Biltmore hotel.
Stop 2: de Venetian Pool.
Coral Gables Miami

15.30u Rit/stop door de wijk Little Havana:

Stop 1: Maximo Gomez Park oftewel Domino Park in Calle Ocho.
Stop 2: Little Havana Paseo de las Estrellas ( Walk of the Stars ).
Maximo Gomez Park

16.15u Rit/stop door de wijk Coconut Grove:

Stop 1: Cocowalk complex.
Coconut Grove Cocowalk complex

17.00u Rit/stop door Miami South Beach:

Stop 1: 11th Street Diner.
Stop 2: Miami Ink: Love Hate Tattoo shop!
Miami Ink Love Hate Tattoo

18.00u Terug naar het hotel, koffers inpakken en alles klaarmaken voor de terugreis. :-(

19.30u Sunset strandwandeling.

Het verslag van dag 12: de laatste volledige dag!
Faye & Yana op het strand van Miami BeachBryan in het zwembadMooie liedjes duren niet lang. Dat geldt ook voor deze vakantie, vandaag is het immers al de laatste volledige dag dat we hier zullen zijn, de tijd is voorbijgevlogen. We weten nu al dat we het hier ontzettend hard gaan missen, maar, we komen zeker terug. We gaan vandaag proberen om niet aan de dag van morgen te denken. Na het ontbijt gaan Karin en ik nog even met Faye & Yana langs het strand wandelen, Bryan blijft aan het hotel, samen met Josee, hij wil nog wat dobberen in het zwembad. Na het zwemmen en wandelen vertrekken we richting zuiden, naar de Everglades. Het is ongeveer 2,5 uur rijden tot aan het Ernest Coe Visitor Center in Homestead. In het visitorcenter is er een educatieve voorstelling van de Everglades en de dieren en planten die hier hun habitat hebben. Anhinga trail Warning vulturesEr is tevens een giftshop en er zijn altijd mensen aanwezig die je kunnen verderhelpen bij eventuele vragen over het park. Het is een zeer verzorgd visitorcenter, zeker een bezoek waard! Wij zijn speciaal voor de Anhinga trail gekomen en vragen aan een van de aanwezige rangers hoe we daar best kunnen geraken. We krijgen direct een brochure en uitleg over hoe we moeten rijden. Deze uitleg is beknopt, we moeten immers maar gewoon de weg blijven volgen ( er is hier maar 1 weg trouwens ) en na ongeveer 5 min afslaan naar links, alles staat ook goed aangegeven volgens de ranger. Na nog wat souveniers gekocht te hebben, rijden we verder en inderdaad, de trail is zeer gemakkelijk te vinden. Op het parkeerterrein aangekomen staat er een waarschuwingsbord dat je moet oppassen voor aasgieren, deze zouden de auto's kunnen beschadigen? Moeten we nu iemand bij de auto achterlaten dan :-) Ik denk het niet, en we gaan met ons zessen de Anhingatrail afstappen. De trail is maar 1200meter lang, maar je ziet er enorm veel dieren en het pad is mooi aangelegd, een deel verharde weg en een deel waar je over het water gaat op een houten boardwalk, en dan nog een stuk door moerasgebied. We zien kleine alligators, grote alligators, verschillende soorten vogels, waarvan er enkele een nest hebben, dit is echt top! Op een gegeven moment tellen we zeker 15 alligators in het water!
Anhinga trail foto 2Anhinga trail foto 3Anhinga trail foto 4Anhinga trail foto 5
Anhinga trail foto 6Anhinga trail foto 7Anhinga trail foto 8Anhinga trail foto 9
Omdat we nog zoveel andere dingen op de planning hebben staan doen we enkel de Anhinga trail, wie meer tijd wil/kan doorbrengen hier kan een van de andere trails bezoeken hier, zoals daar zijn: de Gumbo Limbo Trail, Long Pine Key Trail, Snake Bite Trail etc... Maar ik weet niet of deze de Anhinga trail kunnen overtreffen, daar twijfel ik toch aan ;-). Iets na de middag rijden we het visitor center opnieuw voorbij maar dan in de andere richting, we gaan het levenswerk bekijken van meneer Edward Leedskalnin.
Robert is Here foto 1Robert is Here foto 2Robert is Here foto 3Robert is Here foto 4
Voor we dit gaan doen stoppen we eerst nog bij de fruitstand van Robert is Here. Hier maken ze van het verse fruit dat ze verkopen milkshakes, de lekkerste van heel Noord-Amerika volgens sommige. Of ze de lekkerste van de VS zijn weet ik niet, maar de 2 shakes die wij kochten waren toch redelijk snel op en smaakten verrukkelijk. Bryan wou ook nog met Robert himself op de foto waarna we onze weg vervolgden naar Coral Castle. Coral Castle EntranceCoral Castle foto 2Het levenswerk dus van de heer Leedskalnin. Door wegenwerken aan de US1 hebben we even moeten zoeken naar het juiste adres maar rond 14u reden we dan toch de parking op van Coral Castle. Ed, voor de vrienden, heeft 20 jaar gewerkt ( van 1920 tot 1940 ) aan het kasteel van koraal met bijhorende tuin. Hij bouwde het kasteel eigenhandig als een soort van eerbetoon aan Agnes Scuffs, de vrouw met wie hij ooit bijna trouwde, maar die hem afwees omdat ze hem te oud voor haar vond! Wetenschappers vragen zich, tot op de dag van vandaag, nog steeds af hoe 1 man het voor elkaar kreeg om rotsen van enkele tonnen op elkaar te krijgen. Volgens Ed zelf had hij de geheimen van de piramides in Egypte ontrafeld!
Coral Castle foto 3Coral Castle foto 4Coral Castle foto 5
Na een uurtje, het domein is niet al te groot, gaan we nog even de giftshop in en vervolgen we onze weg naar het noorden. We gaan een sightseeing toer maken en als eerste rijden we door de wijk Coral Gables waar we halt houden aan het Biltmore hotel en de Venetian pool.
Biltmore hotelVenation Pool
Maximo Gomez Park
Walk of the Stars
Vervolgens rijden we door naar de wijk Little Havana, in deze wijk ligt het Maximo Gomez Park, ook wel Domino park genoemd. Heel de dag zitten hier mensen, vooral oudere Cubanen, domino te spelen. Het is een drukke bedoening, en er hangt een grimmige sfeer vind ik zelf, ik kreeg van een van de spelers de opmerking dat ik geen foto's mocht maken van hem, mijn camera had ik echter vast achter mijn rug, nogal moeilijk om dan foto's te maken hé! Een eindje verderop vonden we de 'Walk of the Stars', een soort van Walk of Fame maar dan met Latino sterren, ik kende er geen een van, zal wel aan mij liggen zeker.
Cocowalk
Miami Ink: Bryan met Yoji
Bij Cocowalk in Coconut Grove vonden we niet onmiddellijk parking en hebben dan enkel maar een foto getrokken van de inkom van dit shopping en uitgaanscomplex. Bij het terugrijden naar Miami Beach zijn we voorbij 11th Street Diner gereden aan Washington Ave, hier zijn we ook niet gestopt maar hebben snel snel een foto getrokken van enkel de buitenkant van dit sixties aandoend restaurant. 11th Street Diner Even verderop zijn we wel gestopt om een bezoek te brengen aan de Miami Ink: Love Hate Tattoo shop. Toen we er aan kwamen zat Yoji Harada buiten een praatje te maken met een van zijn klanten vermoed ik. Snel even een foto genomen van Bryan met Yoji. We zijn ook nog even in de shop zelf geweest om te kijken of er geen leuke t-shirts hingen, maar dit was niet het geval, en een tattoo laten zetten vonden we ook teveel van het goede :-). Na onze ontmoeting met de Celebrity reden we terug naar het hotel om ons even op te frissen. Onze dag zat er echter nog niet op want we wilden nog wat profiteren van de lage dollarkoers en besloten om nog naar Sawgrass Mills te gaan. Sawgrass MillsEen enorm shopping complex met outlet winkels. De Nike winkel zag ons graag komen, een paar nieuwe loopschoenen, nieuw jogging tenue van Livestrong , en nog een paar t-shirts voor Karin en mezelf was onze buit voor vandaag! We moesten ook nog eten en deze keer kozen we voor TGI Fridays, ofte 'Thank God It's Friday'. Een restaurant waar het elke dag vrijdag is... Dessert in TGI Fridayskan het nog gekker? Waarschijnlijk wel he want we zitten immers in het land van Uncle Sam waar alles mogelijk is, of toch veel! Desalniettemin hebben we weeral goed gegeten en dan nog voor een schappelijke prijs. Weeral eentje om te onthouden... Rond middernacht kwamen we terug aan in het hotel, Karin had geen zin meer om de koffers al in te pakken, het was al te laat en iedereen was moe. We besloten dan ook maar om allemaal in een keer te gaan slapen en morgen iets vroeger op te staan om de koffers in te pakken! Spijtig, maar onze laatste volledige dag zat er nu dus ook helemaal op :-(.